Aktuella händelser

Celenia

(Skillnad mellan versioner)
Hoppa till: navigering, sök

Nuvarande version

Tillbaka till Huvudsidan
De senaste inläggen är postade längst upp. För att se väldigt gamla inlägg, se längre ned på sidan.

Innehåll

[redigera] September 2017

2017-09-22:20:44
Börjat migrera alla sidor som är "felstavade" enligt språkens fonetik. I och med att språken nu har en struktur kan alla namn börjas göras enhetliga för att passa sin kultursfär. Exempelvis har Kejsardömet Quanda fått byta namn till Kejsardömet Kvandr och dess kejsarinna bytt från Sophinja Friding till Sfeiða Fríding för att passa ósleiðrsk fonetik. Notera dock att det inte är något krav för spelare eller spelledare att lära sig språken. Det behövs inte. Språken har skapats för att ge en enhetlig fonetik och ge namn och personer mer inlevelsefulla namn. --Mána 22 september 2017 kl. 20.48 (CEST)

[redigera] Augusti 2017

2017-08-21:16:27
Här kommer en liten smakbit på en text som för tillfället är "i produktion" så att säga. Det är ett utkast på beskrivningen av vindralerna.

Vindralerna är ett småfolk som domineras av en förkärlek för kyla och mörker och en kall logik. Vindralerna härstammar från de mörka, kalla och ogästvänliga barrskogarna på andra sidan Nekiska bergen. De är mycket små i jämförelse med de övriga folken och når omkring bara 4 fot i längd i snitt. De är småväxta, slanka varelser och det mest utmärkande draget hos dem är de långa öronen och de isblå ögonen. Vindraler har öron som är nästan två tvärhänder långa och vinklade lätt bakåt samt ögon som nästan lyser med en blå, intensiv ton. Även vindralernas "ögonvita" är blå, om än en ljusare nyans än den mörkare irisen. Alla vindraler har blå ögon, även om nyansen kan skifta lite grann mellan individer. Man kan också, om man är van, bestämma en ungefärlig ålder på vindraler genom att se på deras ögonfärg, då ögonen falnar kraftigt i färg med stigande ålder. De flesta vindraler har en märkbart falnande ögonfärg som drar mot en ljusare nyans vid ungefär 25 års ålder. När vindraler når riktigt hög ålder så kan ögonen ögonen nästan bli färglösa med en ljusgrå lyster. Detsamma gäller håret som drar åt vitt vid hög ålder. Håret på vindraler är annars otroligt färgstarkt och går i klara röda, gröna, orangea och bruna färger.

Vindraler ser och hör mycket bra och deras ringa storlek ger dem överlägsen reaktionsförmåga. De är också förvånansvärt slitstarka och tåliga för sin storlek. Detta gestaltas av egenskapen Järnfysik. Detsamma gäller deras styrka som är anmärkningsvärd för deras storlek, om än i jämförelse med andra folk kanske inte är så värst imponerande.

Något annat som skiljer vindralerna från sina fränder är deras livslängd. De flesta vindraler når motsvarande puberteten redan vid sju års ålder och är fullvuxna vid nio års ålder. I gengäld lever de sällan längre än 40 år och redan vid 25 års ålder börjar de anses som gamla.

Vindalerna är ett anspråkslöst folk som inte gör väsen av sig om de kan låta bli. De är överlag logiska och beräknande till sinnet och de är inte alls ovanligt med vindraler på höga poster i samhället. De är effektiva administratörer och arbetsledare. De har en nästan övernaturlig pondus och närvaro. Därmed inte sagt att vindralerna saknar känslor, men i jämförelse med de mer känslosamma släktena kan de uppfattas som känslokalla. De är inte de som låter känslor styra deras beslut och ser sällan anledning att blanda in känslor i sitt dagliga arbete.

Mycket av detta beror på att vindralerna har en markant annorlunda hormoncykel än andra raser. Emedan illim och gnoller finner och bildar par hela tiden så är vindraler generellt ointresserade av kärlek, romantik och lusta. Likaledes har de sällan några större glädjeyttringar eller raseriutbrott. Kort sagt är de lite "flata" i sitt humör, utom under ett par tillfällen under året då vindralerna istället blir betydlig mer amorösa. Dessa perioder varierar från individ till individ med 1-3 perioder per år. Under perioden så känner vindralen tvärtom en kraftig attraktion till en tänkbar partner och har en väldigt stark sexuell drift. Även övriga känslor blir betydligt starkare och kan, hos en ung vindral, blir svåra att hantera. Perioden varar vanligen en till två veckor under vilken vindralen framstår som nästan löjligt flirtiga. Vanligen avtar denna drift mycket snart hos en kvinna om hon blir med barn, men annars kan den pågå hela perioden ut.

De flesta vindraler lär sig med åren att leva med och hantera de här perioderna på ett sätt som inte ställer till med skandaler eller problem och de andra två folken är vana vid att vindralerna fungerar som de gör vilket lett till en del skämt om olyckliga förälskelser. Vindralerna lär sig också att hitta sina känslor och att plocka fram dem där de passar. Särskilt vindraler som hittat en partner som de lever med. De lär sig att söka i sitt inre efter de känslor som faktiskt finns där och lär sig att uttrycka dem för att underlätta förhållandet. Även om vindraler är rätt kalla och "trista" till vardags så finns det sätt att locka fram deras charm. Medan gnoller hyser en rent naturlig förkärlek för öppna och vida landskap så trivs vindraler hemskt bra under skogspromenader och vill man ställa sig in hos en vindral så ska man ta många och långa skogspromenader. De annars så iskalla vindralerna mjuknar och blir nästan barnsligt förtjusta när de får vandra under trädkronorna. Detta har gjort att vissa kallar dem "dryader", men vindralerna själva brukar inte uppskatta tillmälet.

En vindral har följande startegenskaper:
Hököga +1
Kvick +1
Liten -3
Skarpöra +1
Järnfysik +2
Svag -2


[redigera] Juni 2017

2017-06-12:12:34
Det är mycket utbildningar och annat som ställer sig ivägen för arbetet just nu, men har spenderat ett par veckor med att strukturera om webservern, städa bort gammalt material och påbörjat ett forum. Vad gäller spelet i stort så har strukturen börjat sätta sig. Jag har lagt mycket tid på just att skapa inriktning för hur spelet ska spelas, vilka regler som behöver vara med och hur regelboken skall vara strukturerad. Detta har gjort att spelet är rätt duktigt "slimmat" jämfört med tidigare. Mycket barnsjukdomar har kapats av, vissa regler har förtydligats, förenklats eller helt enkelt tagits bort. Celenia ska vara lätt att förstå och lätt att spela. Komplicerade tilläggsregler som bara finns till för att ha fler regler är inte önskvärt. Målet är att ha ett spel där grundreglerna ger tillräckligt mycket stöd för spelare och spelledare att intuitivt begripa hur nya situationer ska hanteras regelmässigt. Det är ett fåtal regelsystem som ännu inte är satta i pränt. Av dessa är de mest tydliga rykte och anseende, magi och mystik samt förgiftningar och långsamma skador. Dessa behöver fortfarande finaliseras. Tobias 12 juni 2017 kl. 12.39 (CEST)

[redigera] Maj 2017

2017-05-28:20:26
Första officiella speltestskampanjen är nu avslutad och spelarna är väldigt nöjda. Kampanjen spelades med ett minimum av övernaturlig magi för att de systemen inte ännu är klara. Det framgår att reglerna är lätta att förstå, kvicka att jobba med och fungerar välbalanserat. Lätta fiender är mycket riktigt väldigt lätta och svårare fiender kan bidra med en rejält utmanande fight. Välrustade fiender besegras oftast genom utmattning och omtöckning snarare än direkta skador, pga sin rustning. Överlag är jag otroligt nöjd med hur speltestet gick. Arbetet med olika system pågår alltjämt och för närvarande skrivs även ett första utkast på regelboken. Tobias 28 maj 2017 kl. 20.27 (CEST)

[redigera] September 2016

2016-09-10:12:48
Jag sa visst något om att inte vara något bra på att skriva. Mycket är av orsaken att jag numera är ensam i att redigera denna wiki och jobba på spelet. Övriga utvecklare har valt att gå vidare i livet, men det är fortfarande något av ett "passion project" för mig. Att vi speltestar med en grupp och det går jättebra har gett mig en enorm motivation att fortsätta. --Tobias 10 september 2016 kl. 12.49 (CEST)

[redigera] November 2011

2011-11-10:19:12
Jag är visst inget vidare på att skriva här. Ber om ursäkt för detta. Mycket av det som nu sker med Celenia är mest finlir på själva regelsystemet i sig. Städar bort onödiga eller komplicerade moment samt lägger grunden för det enklare sättet att skapa en slumpmässig rollperson. --Tobias 10 november 2011 kl. 19.14 (CET)

[redigera] September 2009

2009-09-27:14:24
Uppdaterade startsidan så att man inte blir alldeles nipprig för att det inte varit några uppdateringar på månader. --Tobias 27 september 2009 kl. 14.30 (CEST)

[redigera] Juni 2009

2009-06-16:20:59
Har uppdaterat lite flora och fauna. --Frejman 16 juni 2009 kl. 20.59 (CEST)

2009-06-07:10:02
Uppdaterat alla artiklar och rättat till alla mallar. Har dock inte gått över kategorierna ännu. Gör det så småningom. Har också småpetat lite här och var, kommenterar i ett flertal artiklar. Titta på senaste ändringar. --Tobias 7 juni 2009 kl. 12.18(CEST)

[redigera] Maj 2009

2009-05-11:08:46
Ändrat om en del i artikeln om skuggorden/saydarim. Det kändes som att det behövdes lite kött på benen där. Likaledes har jag flyttat diskussionsmaterialet från skuggmagi ut till själva artikeln och flaggat om den från stub till minnesanteckning. /Tobias

[redigera] April 2009

2009-04-17:10:59
Småpet i många artiklar. Skrev "klart" artikeln om bergsvargen. Kommentera GÄRNA på den artikeln. /Tobias

[redigera] Mars 2009

2009-03-04:19:31
Småpyssel i olika artiklar. Främst rörande Khamads utpost diskussion samt Irdárina med omgivande artiklar. /Tobias

[redigera] Januari 2009

2009-01-28:20:43
Försökt fylla ut lite på Celenia, utposterna måste bli mer levande... fortsätt gärna om inspirationen faller på. /AviL

[redigera] November 2008

2008-11-05:12:24
Petat och påtat mest med lite formuleringar i flera artiklar. /Tobias

[redigera] Maj 2008

2008-05-25:17:23
Har uppdaterat Irdárina och Charosismen något. /Tobias

[redigera] Februari 2008

2008-02-15:13:05
Har uppdaterat Renegiska utposten lite grann, Khol-Chatal betydligt mer gällande trälar och politik, samt skapat artikeln om de Norra Utmarkerna. /Tobias

2008-02-04:10:56
Trots stillastående verksamhet under december/januari så tror jag nog att vi kommer igång igen snart. Själv har jag varit och petat och påtat i några få artiklar. Mest korrigerat lite stavfel och föråldrade formuleringar. Skall försöka bli mer aktiv framöver. Allt hänger på hur mycket jobb jag har att göra. /Tobias

[redigera] December 2007

2007-12-05:13:46
Fyllt ut mer text i "mina" artiklar, lagt till flera viktiga personer i flera artiklar. Bland annat lagt till den kategorin i Vindralartikeln. Har också börjat använda mig av redigeringskommentarer. Det är inte alls dumt att göra, då man med en snabb överblick kan se vad som har ändrats på. /Tobias

2007-12-04: 11:19
Småpetat lite i "mina" tilldelade artiklar och skapat lite fler personer kring Bendaria och Quanda. Kommer arbeta mer på dessa under dagen. /Tobias

2007-12-01: 15:40
Jag har uppdaterat Khobon-Pes-Ayou med mycket nytt innehåll. Ej korr. läst så rätta gärna fel och kommentera. /AviL

[redigera] November 2007

2007-11-29: 22:00
Har skrivit artikeln om Khamad och lagt till lite fler personer. Kommentera gärna. /Ledek

2007-11-27: 11:41
Petat runt i alla personer och lagt till en översiktsmall, ändrat en del artikelnamn så att de stämmer med personens fulla namn samt skapat artikeln Estaria. /Tobias

2007-11-27: 09:05
Skapat mallen {{kon}} för artiklar vi uppnåt konsensus i. /Tobias

2007-11-22: 10:16
Skapat Mått och uppdaterat Aséren. I övrigt inte gjort så mycket. Skall fortsätta på växterna under dagen. /Tobias

2007-11-16: 14:30
Skapat flera minnesanteckningar med gamla celenska växter. Tanken är att de skall fyllas ut och anpassas till nya världen så småningom. Har också lagt till flera namn på namnlistan./Tobias

2007-11-15: 15:15
Svamlat i diverse diskussioner och letat efter artiklar att skriva i via Slumpartikelsystemet. Inte rönt någon större framgång, men har idéer som kommer lite senare. /Tobias

2007-11-05: 13:15
Skrivit om shamanismen. /Tobias

2007-11-01: 13:24
Skrivit i flera diskussioner, bumpat ett par stycken, samt skrivit på artikeln om Bendaria. Kommentarer väldigt välkomna. /Tobias

[redigera] Oktober 2007

2007-10-31: 11:26
Pillat och petat lite här och var. Inte gjort några stora ändringar. Skapat artikeln Kilmahrrsk ridbest. /Tobias

2007-10-29: 11:21
Skapat Vargkultens artikel. /Tobias

2007-10-29: 10:02
Städat bland vissa artiklar, ändrat formuleringar samt uppdaterar några hjälpsidor. Också skrivit i vissa diskussioner. Skrivit lite på Khobon-Pes-Ayou, skapat diskussion för främmande språk, uppdaterat skuggdyrkan lite för att förtydliga hierarkin, laddat upp en bild på iskatten, uppdaterat Quanda en hel del. /Tobias

[redigera] September 2007

2007-09-20: 12:11
Tjuvtitt: Agriham Gornatz

Agriham Gornatz är kungen i Khol-Chatal. Han är en gnoll med klart sadistiska tendenser och är allmänt känd för att vara på en personlig vendetta mot hela den chatalska adeln. Han har avrättat över en tredjedel och inkrävt deras egendomar som statliga egendomar. Många hävdar att han gör detta som resultat av att Fodjan slutit fred med Irdárina och därför inte hyr lika mycket soldater. Stadskassan börjar antaligen tryta.

Tidiga år

Dokumentation och historia är inte en chatalsk storkunskap och liksom med de flesta regenter i landet är Agrihams bakgrund höljt i dunkel. Det går elaka rykten om att han växte upp som son till en prostituerad, ett yrke som för övrigt är bland de absolut lägsta i Khol-Chatal. Det finns givetvis inga direkta stöd för dessa rykten eftersom endast hans närmaste vänner vet, och få av dem är fortfarande i livet. Vissa hävdar att detta styrker teorin, eftersom han gjort sig mån om att städa undan allt som har med hans förflutna att göra.

Senare år

Vad som är känt om Agrihams väg till tronen är att det är en rätt blodig och stökig historia. Den förre konungen, Nazratellath II, hade en gunstling vid namn Jejat Sekur som alla förutsåg skulle bli den näste kungen. Agriham själv var endast en slags rådgivare till kungen och efter vad som kunde utrönas av alla de kungliga ryktena, var han inte speciellt omtyckt av kungen alls. Agriham var dock inte den som höll sig tyst och arbetade i det fördolda, så som är traditionen i Khol-Chatal, utan talade öppet emot Jejat och spred illvilliga rykten om denne illimherre. Jejat blev förstås vansinnig och svor att hämnas på Agriham, och mycket riktigt brändes hans hus ned till grunden en sen natt och Jejat stod redan morgonen efter och skrävlade om hur han bekämpat ner "förrädaren av kronan". Hans tal blev dock aldrig avslutat eftersom Agriham själv kom stegande genom folkmassan och helt kallt stack ned Jejat med ett bredbladigt sydlandsspjut, mitt framför allt folk. Agriham höll sedan ett uppeldande tal som fick folket att jubla. Hur Agriham sedan blev kungens gunstling tvistar folk om, men det troligaste är att kungen uppskattade Agrihams rättframhet och handlingskraft. Redan efter en knapp vecka var Agriham general över armén och fick i uppdrag att "städa" i adelshusen. Kungen dog knappt en månad senare i mystiska omständigheter, och överallt i staden viskas det om giftmord. Den som var ansvarig för mordet är fortfarande ett hett samtalsämne, men till denna dag ännu okänt. Agriham var snar till handling och använde sitt militära inflytande till att ta över tronen, trots att han inte officiellt blivit invald.

2007-09-13: 15:34
Är tillbaka från semestern nu och har uppdaterat Agriham Gornatz och laddat upp en bild på densamme, samt på Raggbjörnen. Sen har jag påbörjat artikeln om Irdárina. /Tobias

[redigera] Augusti 2007

2007-08-20
Har skrivit lite på ett par religionsartiklar, lagt in ett par statsartiklar och skapat artiklar för de fyra största floderna på Arjin, med tillhörande överblicksbilder. Namnen är tagna från gamla Celenias största floder men vill ni byta dom så är det helt okej för min del (beror lite på vad vi kommer fram till i namnstandarden etc.) /MLW

2007-08-17: 08:33
Tjuvtitt: Khol-Chatal
Khol-Chatal är ett relativt stort rike i nordöstra Arjin, gränsande till bergskammen Neka i norr och kusten i öst. Khol-Chatal gränsar till Fodjan i väst och Irdárina i syd. Khol-Chatal ryktas vara ett fruktansvärt rike där tyranni och despotism anses vara något vackert och där var dag är en kamp för överlevnad. Det dåliga rykte bland grannländerna beror mest på landets styre i historien. Den långa rad giriga och despotiska regenter som har utnyttjat landets resurser för att föda sin egen makt och sina egna nöjen och lustar har misskött ekonomin och politiken så brutalt att det har fött ett land som vimlar av brottslighet, korruption, fattigdom och misär.

Befolkning
Khol-Chatal är en rejäl smältdegel där du kan hitta allt från avdankade vindralbyråkrater till nedsupna varvsarbetande gnoller. Det finns ingen som helst struktur i landet och folk bor packade på varandra i städerna eller utspridda på landet. Städerna lider för det mesta av rejäl överbefolkning och tillvaron är nära på ohållbar med en pikant stank som följd. Ingen bryr sig om någonting, verkar det som. Khol-Chatals folk är generellt sett sluga, lömska och oärliga, och detta beror helt och fullt på den regentstradition som rått i landet under de senaste 300 åren. Folk har förlorat förtroendet för politiken och förlorat hoppet om att det ska bli bättre. De lever som om var dag var den sista och bryr sig enbart om sina närmaste, om ens dem.

Geografi
I norr gränsas landet av den enorma bergskedjan Neka och i trakten nära bergets fot har det en tendens att regna nästan året om. Det är kallt, blåsigt och regnar nästan oavbrutet, och regnar det inte så snöar det. Det är nederbördets land och det har med sig att det svårt att ta sig upp i bergen och svårt för växtlighet att få något starkt grepp då de flesta försök sköljs bort relativt fort. Detta har till följd att otroliga mängder vatten rinner från berget ner mot havet och Khol-Chatal är bokstavligen översållat med floder, bäckar och åar. Överallt hittar du vatten som för det mesta är iskallt och kommet direkt från bergen.

De nordöstliga delarna av landet är ett enda stort, fruset träsk. Där bor ytterst få folk på grund av det hemska klimatet, men det finns trots det de som flytt städernas korruption för att bygga någon form av egen makt i den stinkade iskyla som råder däruppe. De stora, vildsinta raggbjörnarna gör antaligen inte situationen bättre.

De södra delarna av landet är de mer tilltalande rent klimatmässigt. Här är nederbörden något normalare och även om det är kallt året om och vintern är rejält bister så är det här majoriteten av den icke-förslavade befolkningen uppehåller sig. De som odlar all mat och sköter bokskap hålls från städerna och får bo på de kyliga slätterna.

Stadsskick
Kronan innehas för närvarande av Agriham Gornatz i huvudstaden Akeleth, en hänsynslös gnoll som tog makten i landet genom att helt enkelt offentligt slita strupen av den förre kungen. Gornatz har under de senaste fyra åren reducerat adelsbeståndet med nära på en tredjedel och avrättningarna fortsätter i rask takt vartefter "illojala" element hittas. Rent juridiskt är Khol-Chatal en monarki där konungen styr, men i praktiken är det en militärdiktatur där den som har mest stöd och mest militärmakt är den som regerar. Khol-Chatal styrs enväldigt av denne enda kung och arvingen väljs normalt sett av den nuvarande kungen vilket oftast gör att det är någon med kungens ambitioner som får ta kronan. Detta har gett en lång rad giriga och despotiska regenter som har utnyttjat landets resurser för att föda sin egen makt och sina egna nöjen och lustar. Misskötseln av ekonomin och politiken har fött ett land som vimlar av brottslighet, korruption, fattigdom och misär.

2007-08-07: 09:08
Har uppdaterat flera artiklar och skrivit i några diskussioner. Mest navigerat genom "slumpartikel"-systemet. Har också uppdaterat artikeln om skuggrevor en aning./Tobias

2007-08-02: 23:48
Har skrivit lite mer och fixat till i artikeln om Khobon /AviL

[redigera] Juli 2007

2007-07-30: 02:07
Har skrivit om artikeln om Hakr'Neka helt och hållet. Samt skapat en ordbok för de gibberish-namn som ska ha en översatt betydelse. /Ledek

2007-07-24: 23:53
Rationaliserade och rensade bland kategorierna, tog t.ex. bort allt som fanns i Kategori:Arjin från Kategori:Ljusvärlden, och lade den försstnämda som underkategori till den sistnämda. Det ger lite fler klick för att navigera sig fram, men över 40 artiklar i en kategori var onödigt många. Kanske ska jag även ta bort alla länder från Arjin och lägga som underkategori istället... /Ledek

2007-07-24: 10:36
Har skrivit en hel del om Khol-Chatal och dess kung Agriham Gornatz nu. Äntligen fått lite info om detta kaos till land. har också skrivit lite grann till om Saydarim. Kommentarer är välkomna på vad ni vill veta mer. Har kört fast lite. /Tobias

2007-07-23: 03:35
Har skrivit om Fodjan en del, läs och kommentera. /Ledek

2007-07-22: 20:22
Ändrat om Arjin en smula för att det ska stämma bättre med vad vi kommit fram till. /Tobias

2007-07-20: 01:00
Påbörjade brainstorm om kraftgärningar. --Ledek 20 juli 2007 kl. 01.01 (CEST)

2007-07-19: 19:40
Ändrat om illim, främst flyttat mycket av kulturen till Khobon samt att jag rensat bort mycket referenser till människor och meltichim. Finns mer kvar dock ^^. --AviL 19 juli 2007 kl. 19.41 (CEST)

2007-07-18: 12:02
Kommit med lite tankar om mirakel och magi i Diskussion:Religionskunskap. /Tobias

2207-07-18: 11:19
Ändrat om vindralernas artikel för att bli mer kompatibla som spelbar ras. Den är en smula kontroversiell, men i enlighet med vår strävan att få ett unikt och udda spel så tycker jag den är fullt lämplig. /Tobias

2007-07-17: 11:16
Skapat diskussion för mirakel och lagt till ett inlägg där. /Tobias

2007-07-16: 10:43
Kommenterat lite i diskussionssidan om strid. /Tobias

2007-07-15: 01:43
Har på begäran gjort tre stridsexempel på artikeln Strid. Tillhörande diskussion finns såklart. /Tobias

2007-07-13: 17:23
Har påbörjat artikeln om Kilmahrru. Också diskussionen om Djurlivet i området. Diskutera gärna om ni har något att invända att invända om. /Nina

2007-07-13: 14:03
Skapat sidan för skador. Den är mer eller mindre komplett, men behöver förstås speltestas samt en hel del exempel. /Tobias

2007-07-13: 09:52
Har skapat sidan Strid gällande stridsregler, Vapen gällande vapen och sidan exempelgrupp med tillhörande diskussion. Skulle uppskattas om ni ville diskutera den sidan. /Tobias

2007-07-12: 13:39
Flyttat om en hel del bland sidor. Bland annat har jag raderat Tips och istället lagt den sidan på Hjälp:Hur man redigerar en sida, vilken är nåbar genom att klicka på Hjälp, samt flyttat Spelutvecklarnas startsida till deltagarportalen i länklistan till vänster. Jag har också flyttat allt om Celeniaspelet till Celenia:Om, lagt upp en FAQ för Celenia på Celenia:FAQ och flyttat skapardagboken till Aktuella_händelser vilken är nåbar via länklistan också. Pfuu! /Tobias

2007-07-12: 12:09
Postade lite inspirationstext på meltichim och gnoller samt uppdaterat Välkommen med information om Celenia spelet. /Tobias

2007-07-11: 12:16
Skrivit en del på regler men inte uppdaterat något extremt. Kommer inom kort lägga upp striddsystemet under Strid. /Tobias

2007-07-11: 10:51
Justerat kostnaderna i Erfarenhetspoäng för höjning av färdigheter och Specialiseringar. /Roger

2007-07-11: 09:09
Uppdaterat vindralbeskrivningen med en bättre bördslista, beskrivningar av varje börd samt rättat en del fel här och var. /Tobias

2007-07-10: 21:10
Lagt till lite om ön Rragul. /AviL

2007-07-10: 19:30
Lagt till Tobliska handelsbolaget och dess skapare Sahel Tobli. /AviL

2007-07-09: 16:36
Lagt till och uppdaterat Erfarenhet, Färdigheter och Regler. Tog också bort de två artiklarna av Celenia och lät bara en vara kvar. Detta för att dubbla sidor inte behövdes. /Tobias

2007-07-09: 12:15
Tjuvtitt:Vanarin Saydar

Den ithonaiforskare som upptäckte skuggan och lyfte ithonairs civilisation till oanade höjder genom den nya kraften. Han upphöjdes till statsarkitekt och hade stor makt i hur civilisationen skulle framskrida. På grund av sitt maktbehov och missbruk av skuggmagi förleddes han av skuggvarelser och under deras inflytande grundade han den fruktade Skuggorden. I slutändan var det han som bidrog till att ithonair slutligen gick under. Belönades av skuggvärlden med att få bli en av de ledande generalerna i den planerade attacken på ljusvärlden. /Tobias

2007-07-09: 12:15
Uppdaterat Magi(Fenomen) en smula. Åtminstone tillräckligt för att vi ska ha något att jobba på. /Tobias

2007-07-09: 11:15
Har skrivit en hel del på Vanarin Saydar och även tillhörande diskussion, dock är det inte färdigt. Behöver mer jobb och framförallt kommentarer. Gjort små modifikationer på Skuggvärlden och laddat up en bild. /Tobias

2007-07-09: 15:29
Skapat sidan Färdigheter samt tillhörande diskussion. Associerat denna till kategorin Regler. Har också lagt till alla yrken med en kort beskrivning, samt alla färdigheter, med undantag för ett par få. Titta på sidan färdigheter och diskutera gärna på dess diskussionssida om färdigheterna. Har även påbörjat arbete med att lägga upp sidorna för Magi. Är inte riktigt säker på hur det ska se ut ännu, men har skapat två grenar: Magi(Fenomen) och Magi(Färdighet) än så länge. /Tobias

2007-07-09: 13:25
Splittat upp Celenia i två olika artiklar. Den ena heter Celenia(Kontinent) och den andra Celenia(Spel) för att särskilja de olika. Sidan Celenia har fått länkar till båda. /Tobias

2007-07-09: 12:07
Lagt till mallen {{nonkon}} samt associerad artikel NonKonsensus samt kategorin NonKonsensus. Flyttat mängder av diskussionsmaterial från artiklar till deras respektive diskussionssidor, samt ändrat flera minnesanteckningar till NonKonsensus istället. Städat upp i flertalet diskussioner så att de är lättare att följa, samt uppdaterat Välkommen samt Tips. Tipssidan ska alla läsa.

2007-07-09: 10:17
Städat i kavalonernas sida, samt flyttat mycket av det som stod på artikeln och var diskussion till diskussionssidan istället.

2007-07-07: 22:10
Uppdaterat Tips för att få lite rätsida i hur vi skriver i diskussioner. Samt vänt på skapardagboken. Alla inlägg är nu med nyaste inlägget i topp, samt indelade på månader. /Tobias

2007-07-07: 00:30
Skrivit i Diskussion:Vindral & Diskussion:Maar-Khech. (Bra jobb med illim) /Andreas

2007-07-06: 18:40
Skrivit en del på geografin och kulturen på Illim samt lagt till länderna Khobon, Khobon-Pes-Ayu och personen som upptäckte Celenia. /David

2007-07-06: 11:16
Ändrade i tips om hur en diskussion skapas och görs inlägg i så att det stämmer med hur wikin faktiskt fungerar. /Tobias

2007-07-03: 23:31
Lade till en provisorisk teckning på kavalonerna. Tyvärr är den ritad på rutat papper och därför kan vi inte använda den. Den får duga som riktlinje för deras utseende så länge i allafall. /Tobias

2007-07-02: 20:11
Ändrade kavalonernas historia för att bättre passa diskussionen. /Andreas F

2007-07-02: 14:27
Lade igår upp "minimaps" över befintliga nationer och territorier på Arjin. Ifall fler önskas så har jag mallar på min dator så be mig göra en (t.ex. när "Illim" får ett namn på sitt rike uppe till höger.). /MLW

2007-07-02: 10:56
I och med att stadstron fick sitt namn erianismen så har jag uppdaterat alla länkar så att de länkar rätt. Skapat amerism, oriahnism, shamanism och druidism. /Tobias

2007-07-02: 01:39
Uppdaterat Celenia med lite information. Gjorde om artikeln från en minnesanteckning till stubb, eftersom vi pratat färdigt om den. Uppdaterade också skuggvarelser lite granna med skillnaden mellan sanna och falska skuggvarelser. /Tobias

2007-07-01: 02:35
Uppdaterat Khol-Chatal, skapat Akeleth och laddat upp ny bild på Skuggvärlden. Också associerat Stadstro till kategorier. /Tobias

[redigera] Juni 2007

2007-06-29: 14:07
Uppdaterat skuggvärlden med massa mer info. Fortfarande långt ifrån färdig, men nu finns iallafall en god grund att bygga på. Har också uppdaterat skuggdyrkan med lite mer info. Uppdaterade sedan Vanarin Saydar med lite mer information. Känner mig inte riktigt färdig med honom heller, men för närvarande kommer jag inte på mer att skriva. En personmall vore trevligt att utgå från. /Tobias

2007-06-29: 00:07
Wágrad är numera huvudstaden i Fodjan, skapade även en kategori för städer. /Andreas F

2007-06-28: 23:27
Tyckte att det behövdes en kategori för djur. /Andreas F

2007-06-28: 22:22
Läst om Fodjan och diskussionsämnena om vindraler och arjinskt väder. Klockrent alltihopa! Älskar det! Har för övrigt rättat en del stavfel, missade stora/små bokstäver och rent länktekniska grejer i texten om Fodjan. Keep up the good work! /Tobias

2007-06-28: 21:05
Jag har skrivit massor om Fodjan. /Andreas F

2007-06-27: 23:45
Lade till "viktiga personer/platser" i mallen för städer. /Andreas F

2007-06-27: 23:35
Illimsk geografi. Arjinskt väder. /Andreas F

2007-06-27: 22:45
Jag har skrivit lite i Diskussion:Terrlak. Lagt lite funderingar om kavalonsk historia, samt lagt till lite i sammanfattningen om kavaloner. /Andreas F

2007-06-27: 21:48
Jag och David har spånat lite om könsfördelningen hos vindraler och dess konsekvenser. /Andreas F

2007-06-27: 19:22
Har uppdaterat ithonair med mer information, fläskat ut lite på beskrivningarna samt ordnat en del lustiga formuleringar. /Tobias

2007-06-27: 13:10
Har uppdaterat lite fler sidor med kategorier, utökat skuggvarelser något men framförallt lagt till sidan mallar för att diskutera de mallar vi ska använda oss av när vi skriver beskrivningar. /Tobias

2007-06-26: 14:59
Uppdaterade beskrivningen på skuggvarelser och lade till ett par bilder. Lade också upp en bild på skuggvärlden. Bilderna får räknas som placeholders tills vi får en egen tecknare. /Tobias

2007-06-26: 13:42
Har ändrat så mycket att jag knappt minns allt. Har lagt till sidor gällande magi (skuggmagi och religionsmagi) och gjort fler kategoriassociationer. Det torde vara lättare att navigera sidan nu. Tyvärr har alla länder blivit föräldralösa. Det gör dock inget eftersom man kommer åt dem via kategorilistan. Dessutom kommer de ju att få länkar senare, när man skriver mer. /Tobias

2007-06-26: 13:03
Har skapat en hel drös med nya kategorier och letat runt och associerat sidor till kategorier. Om du hittar en sida som ännu inte har en kategori, knyt den då till en kategori och om det inte finns en, skapa en. /Tobias

2007-06-26: 10:22
Lagt upp alla bilder igen samt påbörjat kategoriindelning av alla sidor genom uttrycket: [[Kategori:ämneskategori]]. Skapade kategorier so far kan du se här: Kategorier. /Tobias

2007-06-25: 21:52
Slutförde återskapandet av Wikin. Alla tidigare sidor är nu tillbakalagda och arbetet kan påbörjas. Dock är inga bilder upplagda ännu, eftersom Roger ännu inte aktiverat bilduppladdningsfunktionen. /Tobias

2007-06-25: 20:04
Påbörjat återskapandet av Wikin efter att vi bytt från TikiWiki till MediaWiki. /Tobias

2007-06-25: 12:53
Postade bilder på ithonair och saydarim. Lite provisoriska bilder än så länge tills vi skaffat oss en riktig tecknare, men de duger som referens iallafall. /Tobias

2007-06-24: 22:26
Postade en ny färgkarta på Arjin och Världen. /Tobias

2007-06-24: 20:46
Skrivit lite på illimbeskrivningen. /David

2007-06-24: 19:01
Skrivit en hel del på vindralbeskrivningen. /Tobias

2007-06-24 18:18
Skapade en sida för Charosism, vilket är det nya namnet på fd Razfahrismen. Lade in också lite beskrivning på den sidan. Är dock inte komplett ännu, men den borde ge lite vägledning. /Tobias

2007-06-24: 17:13
Lade till rasbeskrivningsmallen på Människa, Kavalon, Melticha, Illim, Vindral och Gnoll, dock inte skrivit något mer på dessa. Skapade också sidan för Vindraler. /Tobias

2007-06-24: 15:06
Har skrivit rasbeskrivningsmall på Raser samt lagt till information om Ithonai samt deras historia om vad som hände på Celenia egentligen. Lite också om hur Skuggdyrkan egentligen kom till. Har också skapat en sida för många förekommande saker såsom skuggvärlden, illim, ljusvärlden och liknande. /Tobias

2007-06-23: 21:06
Lagt till lite beskrivning på kavaloninformationen. /David

2007-06-23: 20:23
Lagt till en provisorisk skiss av Arjin. /Tobias

2007-06-22: 23:23
Har uppdaterat flertalet sidor. De flesta är än så länge bara minnesanteckningar, men Religioner, Raser och Världen är nu i full fart. /Tobias

2007-06-22: 22:04
Wikin är uppe och i funktion. Förhoppningsvis håller den sig så och vi slipper fler databaskrasher. Det är oerhört viktigt att spelutvecklare sparar alla sina sidor på hårddisken. Bara kopiera texten från redigeringsläge och spara som en .txt fil på hårddisken. /Tobias

Personliga verktyg