Celenia:Om

Celenia

Hoppa till: navigering, sök

Innehåll

Vad är Celenia?

Bakgrund

Rollspelet Celenia började som ett projekt av två gymnasiegrabbar 1998 i Uppsala. William hade flera års erfarenhet av rollspel och Tobias hade ett par få. De hade mest spelat Nya Mutant och började tröttna på den postapokalyptiska världen och ville variera med en aning fantasy. Eftersom ingen av dem ägde något annat spel än Mutant och det var mitt i rollspelskontroversen i Sverige, fick de ta saken i egna händer. De satte sig ned och började skissa på Interregnum:Celenia, en portning av delar av Nya Mutants regelsystem till en fantasyvärld. Världen växte fort och strax insåg de att Mutants regler inte räckte till. De lämnade mutantreglerna bakom sig och utvecklade egna.

Celenia har sedan den dagen växt, utvecklats, rivits ner och byggts upp igen flera gånger om i samband med speltest och mognad. Inspiration har tagits från andra rollspel såsom Nya Mutant, Mutant: Undergångens Arvtagare, Eon, Drakar&Demoner, Västmark med flera. Celenia har alltid drivits av en glöd att vara unikt, så realtistiskt som möjligt men samtidigt så smidigt som möjligt. Man har strävat efter regler som ger flexibilitet, som inte är i vägen för rollspelet och som är lätta och snabba att jobba med. I början skapades spelet mest för vår egen skull och spelgruppen utökades allteftersom fler elever flyttade till elevhemmet Vallby. Alla i gruppen blev delaktiga i Celenias utformning i någon form.

Målet med spelet har också ändrats med tiden. Från början var det som sagt bara ett projekt för att bryta tristess och för egen del men på senare år, i samband med att vi insett hur roligt spelet är, har målet ändrats från att vara ett helt eget projekt till att bli något som skall produceras och ges ut.

Spelet

Celenia, som nu heter Celenias Skuggor, är ett rollspel i sagomiljö. Det kan närmast beskrivas som en "Personnära Saga" om man måste sätta en stämpel på det. Spelet riktar sig främst till mer erfarna rollspelare som uppskattar en kombination av härligt äventyrande och socialt spel, men som inte lämnat reglerna helt bakom sig utan fortfarande uppskattar ett mått av spel. Celenias värld går dock alldeles utmärkt att spela helt regelfritt om man föredrar friformsrollspel, eller lägga till fler, och mer komplexa tilläggsregler för att hantera särskilda situationer. Tack vare flexibiliteten på reglerna och världen kan det anpassas för att möta de allra flestas behov utan större bekymmer och reglerna är skrivna för att introducera även de som är helt nya i rollspelsvärlden. Regelsystemet bygger till stor del på Rävsvans Förlags T10-system version 1, den version som lanserades i samband med Västmarks tredje utgåva. Övriga T10-spel som använder version 1 bör vara kompatibla rakt av med Celenias Skuggor. Märk väl dock att T10-systemet nu är uppe i version 4 och Celenias skuggor är inte fullständigt kompatibelt med nyare versioner, även om mycket förstås är gemensamt.

Celenias Skuggor utspelar sig i en, vad vi kallar sagovärld, där en ny kontinent nyligen upptäcks och en kolonisation har påbörjats. Hemma har årslånga konflikter fått trappats ner på grund av att många riken helt enkelt inte längre har manskap eller råd att käbbla utan fokuserar sina resurser på att bli först och starkast på den nya kontinenten. Guld och gröna skogar, äventyr och ära utlovas den som vågar sig till det nya landet och horder av unga sprättar som vill visa sig på styva linan och profithungriga adels- och handelsmän tar varje chans de kan att ta sig dit.

Men är den nya världen så underbar som det verkar? Vilka är de underliga och ibland rent skräckinjagande monstren som dyker upp lite här och var och vad hände med den gamla civilisationen man kan se spår av i alla dessa ruinstäder? Vilka, och vad, är Saydarim och varför jagas de så intensivt av de religiösa?

Celenias Skuggor kommer med en värld som erbjuder Arjin, en väl utvecklad och etablerad kontinent där man kan spela traditionellt fantasyrollspel i många former. Allt ifrån klassiskt äventyrsspel till socialt byspel. Vill man ha mer mystik, magi och kanske till och med skräck så kan man istället välja att placera sin kampanj på den nyupptäckta kontinenten Celenia. Celenia är en mörk och härjad kontinent, fylld med mystik och hemska monster, gamla ruiner och legender att utforska. Här passar klassiskt tunnelröj, mysterier eller skräckkampanjer.

Spela som en av fyra välutvecklade raser, ta del av det politiska intrigspelet på hemmakontinenten Arjin, besök det enorma templet i Val Quanda, kämpa för frihet i Arinor eller utforska Ayeraskogens dunkel i norr. Följ med Khobons djärva sjömän ut på havet och upplev äventyr med dem, eller varför inte utmana ödet och ge dig av till Celenia? Utforska kontinentens mörka historia, ta reda på vad som egentligen hände där en gång för många hundrade år sedan och kämpa mot de mörka monster som hägrar i Celenias hjärta.

Celenias Skuggor kommer med en gedigen bakgrundsberättelse ämnad att presentera världen, dess politik, kultur och raser på ett bekvämt vis för både spelledare och spelare för att alla ska ha samma utgångspunkt för världen i stort. Det finns även ett flertal kapitel som beskriver Arjin och Celenia var för sig i mer detalj och kartor för att bilda sig en uppfattning om vart allt finns någonstans.

Några höjdpunkter

  • Tre unika huvudreligioner med mål och uppgifter som kan hjälpa din karaktär att nå storhet eller hamna i trubbel.
  • Ett flertal underreligioner och inriktningar som bäddar för sociala konflikter.
  • Kulturer, samhällen och religioner som alla strävar efter att ge intressant rollspel och ge upphov till socialt spel.
  • Fyra distinkt unika raser, alla med sina fördelar och nackdelar såväl fysiskt, psykiskt och socialt.
  • En väl genomarbetad värld där du som spelledare kan skapa äventyr och kampanjer på många olika nivåer och längder. Vill du ha tunnelröj, politiska eller religiösa intriger, utforskande av gamla civilisationer eller äventyr i en fientlig värld är det bara att välja. Vill man spela mer stillsamt och socialt finns även bra beskrivningar av hur vardagslivet lunkar på och stöd finns i reglerna för att bilda familj, driva gods och dylikt.
  • Enkelt och effektivt regelsystem som stör så lite som möjligt i spelet. För strider erbjuder systemet stor flexibilitet och ger både dig som väljer fysisk strid eller magisk strid massor av möjligheter. Stridssystemet är helt utan "kroppspoäng" och är byggt för att efterlikna medeltida strid så mycket som möjligt där bra utrustning och framförallt rustning är A och O.
  • Ett grundegenskapslöst rollsystem som ger mer unika och trovärdiga rollpersoner och som hela tiden sporrar till rollspel.
  • Ett egenskapssystem för föremål som gör att du inte tittar så mycket till skada och pris när du väljer utrustning, utan mer efter hur du vill spela din karaktär och efter hur ett vapen beter sig i strid. Det påverkar också vilka typer av motståndare du väljer att öppet strida mot och vilka du väljer kanske hålla avstånd till.
  • Lättförståeligt och överskådligt magisystem tätt knutet till religionerna, eller för den mer våghalsige som väljer makt för priset av lite fara; skuggmagi!
  • Ett spel som ger dig verktygen att skapa en spännande upplevelse, oavsett om du föredrar tunnelröj, episka världsomvälvande historier, eller personnära sagor.


Celenias utvecklarteam

Idé och design
Tobias L - Herr Veto
William G - Kreativ flumgubbe

Regelsystem
Krister Sundelin, Rävsvans Förlag (T10-systemet)
Tobias L

Grafik och bilder
Johanna H
Nina L

Kreativ input och inledande speltest
Andreas F - Text och idéspruta
Andreas S - Kritisk granskare
David F - Inspirerad
David L - Ivrig idéspruta och rasutvecklare
Roger F - Admin och "Voice of reason"

Speltestare
Mr Alex
Axel B
Samuel H
Sanna B

Kontakta utvecklarna

Vi kan enkelt nås via vår mailadress som är kontakt@celenia.se.

Den här artikeln är hämtad från http://celenia.se/index.php?title=Celenia:Om
Personliga verktyg