Celenia:Om
Celenia
Versionen från 1 juni 2017 kl. 08.20 (redigera) Tobias (Diskussion | bidrag) m ← Gå till föregående ändring |
Versionen från 1 juni 2017 kl. 08.45 (redigera) (ogör) Tobias (Diskussion | bidrag) m Gå till nästa ändring → |
||
Rad 2: | Rad 2: | ||
=== Bakgrund === | === Bakgrund === | ||
- | Rollspelet Celenia började som ett projekt av två gymnasiegrabbar 1998 i Uppsala. William hade flera års erfarenhet av rollspel och Tobias hade ett par få. De hade mest spelat [https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutant_(rollspel_1989) Nya Mutant] och började tröttna på den postapokalyptiska världen och ville variera med en aning fantasy. Eftersom ingen av dem ägde något annat spel än Mutant fick de ta saken i egna händer. De satte sig ned och började skissa på Interregnum:Celenia, en portning av delar av Nya Mutants regelsystem till en fantasyvärld. | + | Rollspelet Celenia började som ett projekt av två gymnasiegrabbar 1998 i Uppsala. William hade flera års erfarenhet av rollspel och Tobias hade ett par få. De hade mest spelat [https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutant_(rollspel_1989) Nya Mutant] och började tröttna på den postapokalyptiska världen och ville variera med en aning fantasy. Eftersom ingen av dem ägde något annat spel än Mutant fick de ta saken i egna händer. De satte sig ned och började skissa på Interregnum:Celenia, en portning av delar av Nya Mutants regelsystem till en fantasyvärld. Världen växte fort och strax insåg de att Mutants regler inte räckte till. De lämnade mutantreglerna bakom sig och utvecklade egna. |
- | Celenia har sedan den dagen växt, utvecklats, rivits ner och byggts upp igen flera gånger om | + | Celenia har sedan den dagen växt, utvecklats, rivits ner och byggts upp igen flera gånger om i samband med speltest och mognad. Inspiration har tagits från andra rollspel såsom Nya Mutant, [https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutant:_Underg%C3%A5ngens_arvtagare Mutant: Undergångens Arvtagare], [http://www.neogames.se/eon.htm Eon], [http://www.riotminds.com/ Drakar&Demoner], [http://www.foxtail.nu/index.php?option=com_content&task=section&id=5&Itemid=27 Västmark] med flera. Celenia har alltid drivits av en glöd att vara unikt, så realtistiskt som möjligt men samtidigt så smidigt som möjligt. Man har strävat efter regler som ger flexibilitet, som inte är i vägen för rollspelet och som är lätta och snabba att jobba med. I början skapades spelet mest för vår egen skull och spelgruppen utökades allteftersom fler elever flyttade till elevhemmet Vallby. Alla i gruppen blev delaktiga i Celenias utformning i någon form. |
- | Målet med spelet har också ändrats med tiden. Från början var det som sagt bara ett projekt för att bryta tristess och för egen del | + | Målet med spelet har också ändrats med tiden. Från början var det som sagt bara ett projekt för att bryta tristess och för egen del men på senare år, i samband med att vi insett hur roligt spelet är, har målet ändrats från att vara ett helt eget projekt till att bli något som skall produceras och ges ut. |
=== Spelet === | === Spelet === | ||
+ | Celenia, som nu heter Celenias Skuggor, är ett rollspel i sagomiljö och riktar sig främst till mer erfarna rollspelare som uppskattar en kombination av härligt äventyrande och socialt spel, men som inte lämnat reglerna helt bakom sig utan fortfarande uppskattar ett mått av spel. Celenias värld går dock alldeles utmärkt att spela helt regelfritt om man föredrar friformsrollspel. Tack vare flexibiliteten på världen kan det dock anpassas för att möta de allra flestas behov utan större bekymmer och reglerna är skrivna för att introducera även de som är helt nya i rollspelsvärlden. | ||
- | + | Det utspelar sig i en värld där en ny kontinent nyligen upptäcks och en kolonisation har påbörjats. Hemma har årslånga konflikter trappats ner på grund av att många riken helt enkelt inte längre har råd att käbbla utan fokuserar sina resurser på att bli först och starkast på den nya kontinenten. Guld och gröna skogar, äventyr och ära utlovas den som vågar sig till det nya landet och horder av unga sprättar som vill visa sig på styva linan och profithungriga adels- och handelsmän tar varje chans de kan att ta sig dit. Men är den nya världen så underbar som det verkar? Vilka är de underliga och ibland rent skräckinjagande monstren som dyker upp lite här och var och vad hände med den gamla civilisationen man kan se spår av i alla dessa ruinstäder? Vilka, och vad, är Saydarim och varför jagas de så intensivt av de religiösa? | |
- | + | ||
- | Det utspelar sig i en värld där en ny kontinent nyligen upptäcks och en | + | |
Frågorna är många och svaren är färre, men i Celenia kan ''du'' ta reda på dem. Spela som en av fyra välutvecklade raser, ta del av det politiska intrigspelet på hemmakontinenten Arjin, besök det enorma templet i Val Quanda, kämpa för frihet i Arinor eller utforska Ayeraskogens dunkel i norr. Följ med Khobons djärva sjömän ut på havet och upplev äventyr med dem, eller varför inte utmana ödet och ge dig av till Celenia? Utforska kontinentens mörka historia, ta reda på vad som egentligen hände där en gång för många hundrade år sedan och kämpa mot de mörka monster som hägrar i Celenias hjärta. Upptäck precis hur djupt kaninhålet egentligen är... | Frågorna är många och svaren är färre, men i Celenia kan ''du'' ta reda på dem. Spela som en av fyra välutvecklade raser, ta del av det politiska intrigspelet på hemmakontinenten Arjin, besök det enorma templet i Val Quanda, kämpa för frihet i Arinor eller utforska Ayeraskogens dunkel i norr. Följ med Khobons djärva sjömän ut på havet och upplev äventyr med dem, eller varför inte utmana ödet och ge dig av till Celenia? Utforska kontinentens mörka historia, ta reda på vad som egentligen hände där en gång för många hundrade år sedan och kämpa mot de mörka monster som hägrar i Celenias hjärta. Upptäck precis hur djupt kaninhålet egentligen är... | ||
Rad 18: | Rad 17: | ||
=== Några höjdpunkter === | === Några höjdpunkter === | ||
- | + | * Tre unika huvudreligioner med mål och uppgifter som kan hjälpa din karaktär att nå storhet eller hamna i trubbel. | |
- | + | ||
- | * | + | |
* Ett flertal undereligioner och inriktningar som bäddar för sociala konflikter och roligt rollspel. | * Ett flertal undereligioner och inriktningar som bäddar för sociala konflikter och roligt rollspel. | ||
* Kulturer, samhällen och religioner som alla strävar efter att ge intressant rollspel och ge upphov till socialt spel. | * Kulturer, samhällen och religioner som alla strävar efter att ge intressant rollspel och ge upphov till socialt spel. | ||
* Fyra distinkt unika raser, alla med sina fördelar och nackdelar såväl fysiskt, psykiskt och socialt. | * Fyra distinkt unika raser, alla med sina fördelar och nackdelar såväl fysiskt, psykiskt och socialt. | ||
- | * En väl genomarbetad | + | * En väl genomarbetad värld där du som spelledare kan skapa äventyr och kampanjer på många olika nivåer och längder. Vill du ha tunnelröj, politiska eller religiösa intriger, utforskande av gamla civilisationer eller äventyr i en fientlig värld är det bara att välja. Vill man spela mer stillsamt och socialt finns även bra beskrivningar av hur vardagslivet lunkar på och stöd finns i reglerna för att bilda familj, driva gods och dylikt. |
- | * Enkelt och effektivt regelsystem som stör så lite som möjligt i spelet. För strider erbjuder systemet stor flexibilitet och ger både dig som väljer fysisk strid eller magisk strid massor av möjligheter | + | * Enkelt och effektivt regelsystem som stör så lite som möjligt i spelet. För strider erbjuder systemet stor flexibilitet och ger både dig som väljer fysisk strid eller magisk strid massor av möjligheter. Stridssystemet är helt utan "kroppspoäng" och är byggt för att efterlikna medeltida strid så mycket som möjligt där bra utrustning och framförallt rustning är A och O. |
* Ett egenskapssystem för föremål som gör att du inte tittar så mycket till skada och pris när du väljer utrustning, utan mer efter hur du vill spela din karaktär och efter hur ett vapen beter sig i strid. Det påverkar också vilka typer av motståndare du väljer att öppet strida mot och vilka du väljer kanske hålla avstånd till. | * Ett egenskapssystem för föremål som gör att du inte tittar så mycket till skada och pris när du väljer utrustning, utan mer efter hur du vill spela din karaktär och efter hur ett vapen beter sig i strid. Det påverkar också vilka typer av motståndare du väljer att öppet strida mot och vilka du väljer kanske hålla avstånd till. | ||
- | * Lättförståeligt och överskådligt magisystem tätt knutet till religionerna, eller för den mer våghalsige som väljer makt för priset av lite fara; skuggmagi! | + | * Lättförståeligt och överskådligt magisystem tätt knutet till religionerna, eller för den mer våghalsige som väljer makt för priset av lite fara; skuggmagi! |
* Ett spel som ger dig verktygen att skapa en spännande upplevelse, oavsett om du föredrar tunnelröj, episka världsomvälvande historier, eller personnära sagor. | * Ett spel som ger dig verktygen att skapa en spännande upplevelse, oavsett om du föredrar tunnelröj, episka världsomvälvande historier, eller personnära sagor. | ||
- | + | == Celenias utvecklarteam == | |
+ | '''Idé och design'''<br> | ||
+ | ''Tobias L'' - Herr Veto<br> | ||
+ | ''William G'' - Kreativ flumgubbe<br> | ||
+ | |||
+ | '''Regelsystem'''<br> | ||
+ | ''Krister Sundelin'', Rävsvans Förlag (T10-systemet)<br> | ||
+ | ''Tobias L''<br> | ||
+ | |||
+ | '''Grafik och bilder'''<br> | ||
+ | ''Johanna H''<br> | ||
+ | ''Nina L''<br> | ||
+ | |||
+ | '''Kreativ input och inledande speltest'''<br> | ||
''Andreas F'' - Text och idéspruta<br> | ''Andreas F'' - Text och idéspruta<br> | ||
''Andreas S'' - Kritisk granskare<br> | ''Andreas S'' - Kritisk granskare<br> | ||
''David F'' - Inspirerad<br> | ''David F'' - Inspirerad<br> | ||
''David L'' - Ivrig idéspruta och rasutvecklare<br> | ''David L'' - Ivrig idéspruta och rasutvecklare<br> | ||
- | ''Nina L'' - Frågvis utvecklare <br> | ||
''Roger F'' - Admin och "Voice of reason"<br> | ''Roger F'' - Admin och "Voice of reason"<br> | ||
- | '' | + | |
- | '' | + | '''Speltestare'''<br> |
+ | ''Mr Alex''<br> | ||
+ | ''Axel B''<br> | ||
+ | ''Samuel H''<br> | ||
+ | ''Sanna B''<br> | ||
== Kontakta utvecklarna == | == Kontakta utvecklarna == | ||
Vi kan enkelt nås via vår mailadress som är [mailto:kontakt@celenia.se kontakt@celenia.se]. | Vi kan enkelt nås via vår mailadress som är [mailto:kontakt@celenia.se kontakt@celenia.se]. |
Versionen från 1 juni 2017 kl. 08.45
Innehåll |
Vad är Celenia?
Bakgrund
Rollspelet Celenia började som ett projekt av två gymnasiegrabbar 1998 i Uppsala. William hade flera års erfarenhet av rollspel och Tobias hade ett par få. De hade mest spelat Nya Mutant och började tröttna på den postapokalyptiska världen och ville variera med en aning fantasy. Eftersom ingen av dem ägde något annat spel än Mutant fick de ta saken i egna händer. De satte sig ned och började skissa på Interregnum:Celenia, en portning av delar av Nya Mutants regelsystem till en fantasyvärld. Världen växte fort och strax insåg de att Mutants regler inte räckte till. De lämnade mutantreglerna bakom sig och utvecklade egna.
Celenia har sedan den dagen växt, utvecklats, rivits ner och byggts upp igen flera gånger om i samband med speltest och mognad. Inspiration har tagits från andra rollspel såsom Nya Mutant, Mutant: Undergångens Arvtagare, Eon, Drakar&Demoner, Västmark med flera. Celenia har alltid drivits av en glöd att vara unikt, så realtistiskt som möjligt men samtidigt så smidigt som möjligt. Man har strävat efter regler som ger flexibilitet, som inte är i vägen för rollspelet och som är lätta och snabba att jobba med. I början skapades spelet mest för vår egen skull och spelgruppen utökades allteftersom fler elever flyttade till elevhemmet Vallby. Alla i gruppen blev delaktiga i Celenias utformning i någon form.
Målet med spelet har också ändrats med tiden. Från början var det som sagt bara ett projekt för att bryta tristess och för egen del men på senare år, i samband med att vi insett hur roligt spelet är, har målet ändrats från att vara ett helt eget projekt till att bli något som skall produceras och ges ut.
Spelet
Celenia, som nu heter Celenias Skuggor, är ett rollspel i sagomiljö och riktar sig främst till mer erfarna rollspelare som uppskattar en kombination av härligt äventyrande och socialt spel, men som inte lämnat reglerna helt bakom sig utan fortfarande uppskattar ett mått av spel. Celenias värld går dock alldeles utmärkt att spela helt regelfritt om man föredrar friformsrollspel. Tack vare flexibiliteten på världen kan det dock anpassas för att möta de allra flestas behov utan större bekymmer och reglerna är skrivna för att introducera även de som är helt nya i rollspelsvärlden.
Det utspelar sig i en värld där en ny kontinent nyligen upptäcks och en kolonisation har påbörjats. Hemma har årslånga konflikter trappats ner på grund av att många riken helt enkelt inte längre har råd att käbbla utan fokuserar sina resurser på att bli först och starkast på den nya kontinenten. Guld och gröna skogar, äventyr och ära utlovas den som vågar sig till det nya landet och horder av unga sprättar som vill visa sig på styva linan och profithungriga adels- och handelsmän tar varje chans de kan att ta sig dit. Men är den nya världen så underbar som det verkar? Vilka är de underliga och ibland rent skräckinjagande monstren som dyker upp lite här och var och vad hände med den gamla civilisationen man kan se spår av i alla dessa ruinstäder? Vilka, och vad, är Saydarim och varför jagas de så intensivt av de religiösa?
Frågorna är många och svaren är färre, men i Celenia kan du ta reda på dem. Spela som en av fyra välutvecklade raser, ta del av det politiska intrigspelet på hemmakontinenten Arjin, besök det enorma templet i Val Quanda, kämpa för frihet i Arinor eller utforska Ayeraskogens dunkel i norr. Följ med Khobons djärva sjömän ut på havet och upplev äventyr med dem, eller varför inte utmana ödet och ge dig av till Celenia? Utforska kontinentens mörka historia, ta reda på vad som egentligen hände där en gång för många hundrade år sedan och kämpa mot de mörka monster som hägrar i Celenias hjärta. Upptäck precis hur djupt kaninhålet egentligen är...
Några höjdpunkter
- Tre unika huvudreligioner med mål och uppgifter som kan hjälpa din karaktär att nå storhet eller hamna i trubbel.
- Ett flertal undereligioner och inriktningar som bäddar för sociala konflikter och roligt rollspel.
- Kulturer, samhällen och religioner som alla strävar efter att ge intressant rollspel och ge upphov till socialt spel.
- Fyra distinkt unika raser, alla med sina fördelar och nackdelar såväl fysiskt, psykiskt och socialt.
- En väl genomarbetad värld där du som spelledare kan skapa äventyr och kampanjer på många olika nivåer och längder. Vill du ha tunnelröj, politiska eller religiösa intriger, utforskande av gamla civilisationer eller äventyr i en fientlig värld är det bara att välja. Vill man spela mer stillsamt och socialt finns även bra beskrivningar av hur vardagslivet lunkar på och stöd finns i reglerna för att bilda familj, driva gods och dylikt.
- Enkelt och effektivt regelsystem som stör så lite som möjligt i spelet. För strider erbjuder systemet stor flexibilitet och ger både dig som väljer fysisk strid eller magisk strid massor av möjligheter. Stridssystemet är helt utan "kroppspoäng" och är byggt för att efterlikna medeltida strid så mycket som möjligt där bra utrustning och framförallt rustning är A och O.
- Ett egenskapssystem för föremål som gör att du inte tittar så mycket till skada och pris när du väljer utrustning, utan mer efter hur du vill spela din karaktär och efter hur ett vapen beter sig i strid. Det påverkar också vilka typer av motståndare du väljer att öppet strida mot och vilka du väljer kanske hålla avstånd till.
- Lättförståeligt och överskådligt magisystem tätt knutet till religionerna, eller för den mer våghalsige som väljer makt för priset av lite fara; skuggmagi!
- Ett spel som ger dig verktygen att skapa en spännande upplevelse, oavsett om du föredrar tunnelröj, episka världsomvälvande historier, eller personnära sagor.
Celenias utvecklarteam
Idé och design
Tobias L - Herr Veto
William G - Kreativ flumgubbe
Regelsystem
Krister Sundelin, Rävsvans Förlag (T10-systemet)
Tobias L
Grafik och bilder
Johanna H
Nina L
Kreativ input och inledande speltest
Andreas F - Text och idéspruta
Andreas S - Kritisk granskare
David F - Inspirerad
David L - Ivrig idéspruta och rasutvecklare
Roger F - Admin och "Voice of reason"
Speltestare
Mr Alex
Axel B
Samuel H
Sanna B
Kontakta utvecklarna
Vi kan enkelt nås via vår mailadress som är kontakt@celenia.se.