Celenia:Om
Celenia
Versionen från 1 juni 2017 kl. 12.44 (redigera) Tobias (Diskussion | bidrag) m ← Gå till föregående ändring |
Nuvarande version (1 december 2017 kl. 11.59) (redigera) (ogör) Tobias (Diskussion | bidrag) |
||
(12 mellanliggande versioner visas inte.) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
- | == Vad är Celenia? == | ||
=== Bakgrund === | === Bakgrund === | ||
- | Rollspelet Celenia började som ett projekt av två gymnasiegrabbar 1998 i Uppsala. William hade flera års erfarenhet av rollspel och Tobias hade ett par få. De hade mest spelat [https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutant_(rollspel_1989) | + | Rollspelet Celenia började som ett projekt av två gymnasiegrabbar 1998 i Uppsala. William hade flera års erfarenhet av rollspel och Tobias hade ett par få. De hade mest spelat [https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutant_(rollspel_1989) Mutant 2089] och började tröttna på den postapokalyptiska cyberpunkvärlden, trots att den var oerhört roande, och ville variera med en aning fantasy. Eftersom ingen av dem ägde något annat spel än Mutant och det var mitt i [https://sv.wikipedia.org/wiki/Rollspel#Kritik_och_kontrovers rollspelskontroversen i Sverige], fick de ta saken i egna händer. De satte sig ned och började skissa på Interregnum:Celenia, en portning av delar av Mutant 2089s regelsystem till en fantasyvärld. Världen växte fort och strax insåg de att Mutants regler inte räckte till. De lämnade mutantreglerna bakom sig och utvecklade egna. |
- | Celenia har sedan den dagen växt, utvecklats, rivits ner och byggts upp igen flera gånger om i samband med speltest och mognad. Inspiration har tagits från andra rollspel såsom | + | Celenia har sedan den dagen växt, utvecklats, rivits ner och byggts upp igen flera gånger om i samband med speltest och mognad. Inspiration har tagits från andra rollspel såsom Mutant 2089, [https://sv.wikipedia.org/wiki/Mutant:_Underg%C3%A5ngens_arvtagare Mutant: Undergångens Arvtagare], [http://www.neogames.se/eon.htm Eon], [http://www.riotminds.com/ Drakar&Demoner], [http://www.foxtail.nu/index.php?option=com_content&task=section&id=5&Itemid=27 Västmark] med flera. Celenia har alltid drivits av en glöd att vara unikt, så realtistiskt som möjligt men samtidigt så smidigt som möjligt. Man har strävat efter regler som ger flexibilitet, som inte är i vägen för rollspelet och som är lätta och snabba att jobba med. I början skapades spelet mest för vår egen skull och spelgruppen utökades allteftersom fler elever flyttade till elevhemmet Vallby. Alla i gruppen blev delaktiga i Celenias utformning i någon form. |
- | Målet med spelet har också ändrats med tiden. Från början var det som sagt bara ett projekt för att bryta tristess och för egen del men på senare år, i samband med att vi insett hur roligt spelet är, har målet ändrats från att vara ett helt eget projekt till att bli något som skall produceras och ges ut. | + | Målet med spelet har också ändrats med tiden. Från början var det som sagt bara ett projekt för att bryta tristess och för egen del men på senare år, i samband med att vi insett hur roligt spelet är, har målet ändrats från att vara ett helt eget projekt till att bli något som skall produceras och ges ut. |
=== Spelet === | === Spelet === | ||
- | Celenia, som nu heter Celenias Skuggor, är ett rollspel i sagomiljö | + | Celenia, som nu heter Celenias Skuggor, är ett rollspel i sagomiljö. Det kan närmast beskrivas som en "Personnära Saga" om man måste sätta en stämpel på det. Spelet riktar sig främst till äldre, mer erfarna rollspelare som uppskattar en kombination av spännande äventyr och socialt spel, men som inte lämnat reglerna helt bakom sig utan fortfarande uppskattar ett mått av spel. För den som är bekant med termer så är Celenia i mångt och mycket ett OSG-spel, eller "Old School Gaming" rollspel. För en liten förklaring om OSG, se gärna [https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwii26DR38LXAhXDzqQKHXBWDpwQFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.lulu.com%2Fitems%2Fvolume_63%2F3019000%2F3019374%2F1%2Fprint%2F3019374.pdf&usg=AOvVaw0EZ933oZFPb18WlnbSJ5Cn Matt Finchers utmärkta kompendium]. Det följer inte OSG till punkt och pricka, men är mer likt det än många moderna spel. Celenia är med andra ord varken Pathfinder eller Dungeons and Dragons. Du har inga nivåer, inga klasser, inga encounter-tabeller sorterade efter nivåer eller dylikt. Celenia ger dig en rik värld, ett introduktionsäventyr, grundläggande regler för att täcka de vanligaste situationerna men resten är upp till spelledaren. Reglerna kan aldrig bestämma allt. Reglerna kan aldrig appliceras på varenda situation utan mycket ligger i händerna på spelledaren som får göra tolkningar och anpassningar efter situation. Det är därför Celenia får anses rikta sig till mer erfarna rollspelare, men kanske främst till erfarna ''spelledare'', snarare än spelare. |
- | + | [[Bild:T10_logotype.png|right|thumb|200px|T10-systemets logotype]]Samtidigt är Celenia inte "hardcore" Old School. Den traditionella OSG-stilen har enkla och simpla regler, karaktärerna är väldigt luftigt beskrivna utan särskilt många siffror och otroligt få tärningsslag slås. Däremot följs de regler som finns slaviskt och liknar i mångt och mycket brädspel, snarare än rollspel. Där finns även en tung övervikt på "grottkräl" eller "tunnelröj" som inte finns i Celenia. Celenia har trots allt rätt gott om färdigheter och egenskaper och stridssystemet är spelets mest "komplexa" regelsystem. Jag väljer att sätta "komplex" inom citationstecken då det i all ärlighet är väldigt enkelt i jämförelse med andra spel, men det är trots allt det system som i boken tar upp mest plats av alla regler. | |
- | + | Kort sagt är Celenia till främst för spelare som uppskattar att ha ett basramverk av regler och låta resten vara upp till spelledaren. Celenias regelsystem använder ofta tärningsslagen som en vägledning snarare än absolut fakta. Om en rollperson slår för att exempelvis upptäcka en lönndörr så tolkar spelledaren ett lyckat slag som att det är lättare för spelaren att hitta den. Spelaren måste fortfarande beskriva i detalj var han letar, hur han letar osv, men spelledaren är mer frikostig med ledtrådar och mer förlåtande med "misstag" om spelaren redan innan lyckats med slaget. Om spelaren misslyckats med slaget är det istället tvärtom där spelledaren kan ge missvisande ledtrådar eller får spelaren att förstå att det inte finns någon lönndörr, fast det egentligen gör det. Detta beror också på hur spelledaren vill att berättelsen ska fortsätta, men rent regelmässigt är det såhär det fungerar. | |
- | + | Celenias värld går dock alldeles utmärkt att spela helt regelfritt om man föredrar friformsrollspel. Man kan också lägga till fler och mer komplexa tilläggsregler för att hantera särskilda situationer och bygga vidare på grunden som finns om man hellre föredrar det. Tack vare flexibiliteten på reglerna och världen kan det anpassas för att möta de allra flestas behov utan större bekymmer och reglerna är skrivna för att introducera även de som är helt nya i rollspelsvärlden. Om man är ute efter ett välbalanserat tunnelröj (från engelskans "Dungeon Crawl") i äkta 80-talsstil så är Celenia inte särskilt lämpligt som grund. Man kan använda sig av Celenias värld om man skulle vilja men bör då använda sig av ett mer komplext regelsystem som är anpassat för den typen av spel. | |
+ | Regelsystemet bygger till stor del på Rävsvans Förlags T10-system version 1, den version som lanserades i samband med Västmarks tredje utgåva. Övriga T10-spel som använder version 1 bör vara kompatibla rakt av med Celenias Skuggor. Märk väl dock att T10-systemet nu är uppe i version 4 och Celenias skuggor är inte fullständigt kompatibelt med nyare versioner, även om mycket förstås är gemensamt. | ||
+ | |||
+ | === Världen === | ||
+ | Celenias Skuggor utspelar sig i en fantasivärld där en ny kontinent nyligen upptäcks och en kolonisation har påbörjats. Hemma har årslånga konflikter fått trappats ner på grund av att många riken helt enkelt inte längre har manskap eller råd att käbbla sinsemellan utan fokuserar sina resurser på att bli först och starkast på den nya kontinenten. Guld och gröna skogar, äventyr och ära utlovas den som vågar sig till det nya landet och horder av unga sprättar som vill visa sig på styva linan och profithungriga adels- och handelsmän tar varje chans de kan att ta sig dit. Samtidigt bubblar gamla konflikter fortfarande under ytan i världens riken. Ingen vill ha ett regelrätt krig, men snart kanske man blir tvungen. | ||
+ | |||
+ | Men är den nya världen så underbar som det verkar? Vilka är de underliga och ibland rent skräckinjagande monstren som dyker upp lite här och var och vad hände med den gamla civilisationen man kan se spår av i alla dessa ruinstäder? Vilka, och vad, är Saydarim och varför jagas de så intensivt av de religiösa? | ||
+ | |||
+ | Celenias Skuggor kommer med en värld som erbjuder Arjin, en väl utvecklad och etablerad kontinent där man kan spela traditionellt fantasyrollspel i många former. Allt ifrån klassiskt äventyrsspel till socialt byspel. Vill man ha mer mystik, magi och kanske till och med skräck så kan man istället välja att placera sin kampanj på den nyupptäckta kontinenten Celenia. Celenia är en mörk och härjad kontinent, fylld med mystik, hemska monster, gamla ruiner och legender att utforska. Här passar tunnelröj, mysterier eller skräckkampanjer in som hand i handsken, liksom rena sandlådespel där spelarna får utforska kontinentens mörker. | ||
+ | |||
+ | I Celenia kan du spela som en av tre välutvecklade raser, ta del av det politiska intrigspelet på hemmakontinenten Arjin, besöka det enorma templet i Val Kvanda, kämpa för frihet i Arnþorr eller utforska Ayeraskogens dunkel i norr. Följ med Khobons djärva sjömän ut på havet och upplev äventyr med dem, eller varför inte utmana ödet och ge dig av till Celenia? Utforska kontinentens mörka historia, ta reda på vad som egentligen hände där en gång för många hundrade år sedan och kämpa mot de mörka monster som hägrar i Celenias hjärta. | ||
+ | |||
+ | Celenias Skuggor kommer med en gedigen bakgrundsberättelse ämnad att presentera världen, dess politik, språk, kultur och raser på ett bekvämt vis för både spelledare och spelare för att alla ska ha samma utgångspunkt för världen i stort. Det finns även ett flertal kapitel som beskriver Arjin och Celenia var för sig i mer detalj och kartor för att bilda sig en uppfattning om vart allt finns någonstans. | ||
+ | |||
+ | === Några höjdpunkter === | ||
* Tre unika huvudreligioner med mål och uppgifter som kan hjälpa din karaktär att nå storhet eller hamna i trubbel. | * Tre unika huvudreligioner med mål och uppgifter som kan hjälpa din karaktär att nå storhet eller hamna i trubbel. | ||
- | * Ett flertal | + | * Ett flertal underreligioner och inriktningar som bäddar för sociala konflikter. |
* Kulturer, samhällen och religioner som alla strävar efter att ge intressant rollspel och ge upphov till socialt spel. | * Kulturer, samhällen och religioner som alla strävar efter att ge intressant rollspel och ge upphov till socialt spel. | ||
- | * | + | * Tre distinkt unika raser, alla med sina fördelar och nackdelar såväl fysiskt, psykiskt och socialt. |
* En väl genomarbetad värld där du som spelledare kan skapa äventyr och kampanjer på många olika nivåer och längder. Vill du ha tunnelröj, politiska eller religiösa intriger, utforskande av gamla civilisationer eller äventyr i en fientlig värld är det bara att välja. Vill man spela mer stillsamt och socialt finns även bra beskrivningar av hur vardagslivet lunkar på och stöd finns i reglerna för att bilda familj, driva gods och dylikt. | * En väl genomarbetad värld där du som spelledare kan skapa äventyr och kampanjer på många olika nivåer och längder. Vill du ha tunnelröj, politiska eller religiösa intriger, utforskande av gamla civilisationer eller äventyr i en fientlig värld är det bara att välja. Vill man spela mer stillsamt och socialt finns även bra beskrivningar av hur vardagslivet lunkar på och stöd finns i reglerna för att bilda familj, driva gods och dylikt. | ||
- | * Enkelt och effektivt regelsystem som stör så lite som möjligt i spelet. För strider erbjuder systemet stor flexibilitet och ger både dig som väljer fysisk strid eller magisk strid massor av möjligheter. Stridssystemet är helt utan "kroppspoäng" och är byggt för att efterlikna medeltida strid så mycket som möjligt där bra | + | * Enkelt och effektivt regelsystem som stör så lite som möjligt i spelet. För strider erbjuder systemet stor flexibilitet och ger både dig som väljer fysisk strid eller magisk strid massor av möjligheter. Stridssystemet är helt utan "kroppspoäng" och är byggt för att efterlikna medeltida strid så mycket som möjligt där bra skicklighet är A och O och rustning är viktigare än vapen, snarare än en hög med magiska föremål. |
+ | * Ett grundegenskapslöst rollsystem som fokuserar mer på rollens bakgrund, personlighet och egenskaper och som ger mer unika och trovärdiga rollpersoner som hela tiden sporrar till rollspel. | ||
* Ett egenskapssystem för föremål som gör att du inte tittar så mycket till skada och pris när du väljer utrustning, utan mer efter hur du vill spela din karaktär och efter hur ett vapen beter sig i strid. Det påverkar också vilka typer av motståndare du väljer att öppet strida mot och vilka du väljer kanske hålla avstånd till. | * Ett egenskapssystem för föremål som gör att du inte tittar så mycket till skada och pris när du väljer utrustning, utan mer efter hur du vill spela din karaktär och efter hur ett vapen beter sig i strid. Det påverkar också vilka typer av motståndare du väljer att öppet strida mot och vilka du väljer kanske hålla avstånd till. | ||
* Lättförståeligt och överskådligt magisystem tätt knutet till religionerna, eller för den mer våghalsige som väljer makt för priset av lite fara; skuggmagi! | * Lättförståeligt och överskådligt magisystem tätt knutet till religionerna, eller för den mer våghalsige som väljer makt för priset av lite fara; skuggmagi! | ||
- | * Ett spel som ger dig verktygen att skapa en spännande upplevelse, oavsett om du föredrar | + | * Ett spel som ger dig verktygen att skapa en spännande upplevelse, oavsett om du föredrar episka världsomvälvande historier eller personnära sagor. |
== Celenias utvecklarteam == | == Celenias utvecklarteam == | ||
+ | '''Designansvar'''<br> | ||
+ | ''Tobias L''<br> | ||
'''Idé och design'''<br> | '''Idé och design'''<br> | ||
Rad 50: | Rad 66: | ||
'''Speltestare'''<br> | '''Speltestare'''<br> | ||
- | '' | + | ''Alex K''<br> |
''Axel B''<br> | ''Axel B''<br> | ||
''Samuel H''<br> | ''Samuel H''<br> |
Nuvarande version
Innehåll |
[redigera] Bakgrund
Rollspelet Celenia började som ett projekt av två gymnasiegrabbar 1998 i Uppsala. William hade flera års erfarenhet av rollspel och Tobias hade ett par få. De hade mest spelat Mutant 2089 och började tröttna på den postapokalyptiska cyberpunkvärlden, trots att den var oerhört roande, och ville variera med en aning fantasy. Eftersom ingen av dem ägde något annat spel än Mutant och det var mitt i rollspelskontroversen i Sverige, fick de ta saken i egna händer. De satte sig ned och började skissa på Interregnum:Celenia, en portning av delar av Mutant 2089s regelsystem till en fantasyvärld. Världen växte fort och strax insåg de att Mutants regler inte räckte till. De lämnade mutantreglerna bakom sig och utvecklade egna.
Celenia har sedan den dagen växt, utvecklats, rivits ner och byggts upp igen flera gånger om i samband med speltest och mognad. Inspiration har tagits från andra rollspel såsom Mutant 2089, Mutant: Undergångens Arvtagare, Eon, Drakar&Demoner, Västmark med flera. Celenia har alltid drivits av en glöd att vara unikt, så realtistiskt som möjligt men samtidigt så smidigt som möjligt. Man har strävat efter regler som ger flexibilitet, som inte är i vägen för rollspelet och som är lätta och snabba att jobba med. I början skapades spelet mest för vår egen skull och spelgruppen utökades allteftersom fler elever flyttade till elevhemmet Vallby. Alla i gruppen blev delaktiga i Celenias utformning i någon form.
Målet med spelet har också ändrats med tiden. Från början var det som sagt bara ett projekt för att bryta tristess och för egen del men på senare år, i samband med att vi insett hur roligt spelet är, har målet ändrats från att vara ett helt eget projekt till att bli något som skall produceras och ges ut.
[redigera] Spelet
Celenia, som nu heter Celenias Skuggor, är ett rollspel i sagomiljö. Det kan närmast beskrivas som en "Personnära Saga" om man måste sätta en stämpel på det. Spelet riktar sig främst till äldre, mer erfarna rollspelare som uppskattar en kombination av spännande äventyr och socialt spel, men som inte lämnat reglerna helt bakom sig utan fortfarande uppskattar ett mått av spel. För den som är bekant med termer så är Celenia i mångt och mycket ett OSG-spel, eller "Old School Gaming" rollspel. För en liten förklaring om OSG, se gärna Matt Finchers utmärkta kompendium. Det följer inte OSG till punkt och pricka, men är mer likt det än många moderna spel. Celenia är med andra ord varken Pathfinder eller Dungeons and Dragons. Du har inga nivåer, inga klasser, inga encounter-tabeller sorterade efter nivåer eller dylikt. Celenia ger dig en rik värld, ett introduktionsäventyr, grundläggande regler för att täcka de vanligaste situationerna men resten är upp till spelledaren. Reglerna kan aldrig bestämma allt. Reglerna kan aldrig appliceras på varenda situation utan mycket ligger i händerna på spelledaren som får göra tolkningar och anpassningar efter situation. Det är därför Celenia får anses rikta sig till mer erfarna rollspelare, men kanske främst till erfarna spelledare, snarare än spelare.
Samtidigt är Celenia inte "hardcore" Old School. Den traditionella OSG-stilen har enkla och simpla regler, karaktärerna är väldigt luftigt beskrivna utan särskilt många siffror och otroligt få tärningsslag slås. Däremot följs de regler som finns slaviskt och liknar i mångt och mycket brädspel, snarare än rollspel. Där finns även en tung övervikt på "grottkräl" eller "tunnelröj" som inte finns i Celenia. Celenia har trots allt rätt gott om färdigheter och egenskaper och stridssystemet är spelets mest "komplexa" regelsystem. Jag väljer att sätta "komplex" inom citationstecken då det i all ärlighet är väldigt enkelt i jämförelse med andra spel, men det är trots allt det system som i boken tar upp mest plats av alla regler.Kort sagt är Celenia till främst för spelare som uppskattar att ha ett basramverk av regler och låta resten vara upp till spelledaren. Celenias regelsystem använder ofta tärningsslagen som en vägledning snarare än absolut fakta. Om en rollperson slår för att exempelvis upptäcka en lönndörr så tolkar spelledaren ett lyckat slag som att det är lättare för spelaren att hitta den. Spelaren måste fortfarande beskriva i detalj var han letar, hur han letar osv, men spelledaren är mer frikostig med ledtrådar och mer förlåtande med "misstag" om spelaren redan innan lyckats med slaget. Om spelaren misslyckats med slaget är det istället tvärtom där spelledaren kan ge missvisande ledtrådar eller får spelaren att förstå att det inte finns någon lönndörr, fast det egentligen gör det. Detta beror också på hur spelledaren vill att berättelsen ska fortsätta, men rent regelmässigt är det såhär det fungerar.
Celenias värld går dock alldeles utmärkt att spela helt regelfritt om man föredrar friformsrollspel. Man kan också lägga till fler och mer komplexa tilläggsregler för att hantera särskilda situationer och bygga vidare på grunden som finns om man hellre föredrar det. Tack vare flexibiliteten på reglerna och världen kan det anpassas för att möta de allra flestas behov utan större bekymmer och reglerna är skrivna för att introducera även de som är helt nya i rollspelsvärlden. Om man är ute efter ett välbalanserat tunnelröj (från engelskans "Dungeon Crawl") i äkta 80-talsstil så är Celenia inte särskilt lämpligt som grund. Man kan använda sig av Celenias värld om man skulle vilja men bör då använda sig av ett mer komplext regelsystem som är anpassat för den typen av spel.
Regelsystemet bygger till stor del på Rävsvans Förlags T10-system version 1, den version som lanserades i samband med Västmarks tredje utgåva. Övriga T10-spel som använder version 1 bör vara kompatibla rakt av med Celenias Skuggor. Märk väl dock att T10-systemet nu är uppe i version 4 och Celenias skuggor är inte fullständigt kompatibelt med nyare versioner, även om mycket förstås är gemensamt.
[redigera] Världen
Celenias Skuggor utspelar sig i en fantasivärld där en ny kontinent nyligen upptäcks och en kolonisation har påbörjats. Hemma har årslånga konflikter fått trappats ner på grund av att många riken helt enkelt inte längre har manskap eller råd att käbbla sinsemellan utan fokuserar sina resurser på att bli först och starkast på den nya kontinenten. Guld och gröna skogar, äventyr och ära utlovas den som vågar sig till det nya landet och horder av unga sprättar som vill visa sig på styva linan och profithungriga adels- och handelsmän tar varje chans de kan att ta sig dit. Samtidigt bubblar gamla konflikter fortfarande under ytan i världens riken. Ingen vill ha ett regelrätt krig, men snart kanske man blir tvungen.
Men är den nya världen så underbar som det verkar? Vilka är de underliga och ibland rent skräckinjagande monstren som dyker upp lite här och var och vad hände med den gamla civilisationen man kan se spår av i alla dessa ruinstäder? Vilka, och vad, är Saydarim och varför jagas de så intensivt av de religiösa?
Celenias Skuggor kommer med en värld som erbjuder Arjin, en väl utvecklad och etablerad kontinent där man kan spela traditionellt fantasyrollspel i många former. Allt ifrån klassiskt äventyrsspel till socialt byspel. Vill man ha mer mystik, magi och kanske till och med skräck så kan man istället välja att placera sin kampanj på den nyupptäckta kontinenten Celenia. Celenia är en mörk och härjad kontinent, fylld med mystik, hemska monster, gamla ruiner och legender att utforska. Här passar tunnelröj, mysterier eller skräckkampanjer in som hand i handsken, liksom rena sandlådespel där spelarna får utforska kontinentens mörker.
I Celenia kan du spela som en av tre välutvecklade raser, ta del av det politiska intrigspelet på hemmakontinenten Arjin, besöka det enorma templet i Val Kvanda, kämpa för frihet i Arnþorr eller utforska Ayeraskogens dunkel i norr. Följ med Khobons djärva sjömän ut på havet och upplev äventyr med dem, eller varför inte utmana ödet och ge dig av till Celenia? Utforska kontinentens mörka historia, ta reda på vad som egentligen hände där en gång för många hundrade år sedan och kämpa mot de mörka monster som hägrar i Celenias hjärta.
Celenias Skuggor kommer med en gedigen bakgrundsberättelse ämnad att presentera världen, dess politik, språk, kultur och raser på ett bekvämt vis för både spelledare och spelare för att alla ska ha samma utgångspunkt för världen i stort. Det finns även ett flertal kapitel som beskriver Arjin och Celenia var för sig i mer detalj och kartor för att bilda sig en uppfattning om vart allt finns någonstans.
[redigera] Några höjdpunkter
- Tre unika huvudreligioner med mål och uppgifter som kan hjälpa din karaktär att nå storhet eller hamna i trubbel.
- Ett flertal underreligioner och inriktningar som bäddar för sociala konflikter.
- Kulturer, samhällen och religioner som alla strävar efter att ge intressant rollspel och ge upphov till socialt spel.
- Tre distinkt unika raser, alla med sina fördelar och nackdelar såväl fysiskt, psykiskt och socialt.
- En väl genomarbetad värld där du som spelledare kan skapa äventyr och kampanjer på många olika nivåer och längder. Vill du ha tunnelröj, politiska eller religiösa intriger, utforskande av gamla civilisationer eller äventyr i en fientlig värld är det bara att välja. Vill man spela mer stillsamt och socialt finns även bra beskrivningar av hur vardagslivet lunkar på och stöd finns i reglerna för att bilda familj, driva gods och dylikt.
- Enkelt och effektivt regelsystem som stör så lite som möjligt i spelet. För strider erbjuder systemet stor flexibilitet och ger både dig som väljer fysisk strid eller magisk strid massor av möjligheter. Stridssystemet är helt utan "kroppspoäng" och är byggt för att efterlikna medeltida strid så mycket som möjligt där bra skicklighet är A och O och rustning är viktigare än vapen, snarare än en hög med magiska föremål.
- Ett grundegenskapslöst rollsystem som fokuserar mer på rollens bakgrund, personlighet och egenskaper och som ger mer unika och trovärdiga rollpersoner som hela tiden sporrar till rollspel.
- Ett egenskapssystem för föremål som gör att du inte tittar så mycket till skada och pris när du väljer utrustning, utan mer efter hur du vill spela din karaktär och efter hur ett vapen beter sig i strid. Det påverkar också vilka typer av motståndare du väljer att öppet strida mot och vilka du väljer kanske hålla avstånd till.
- Lättförståeligt och överskådligt magisystem tätt knutet till religionerna, eller för den mer våghalsige som väljer makt för priset av lite fara; skuggmagi!
- Ett spel som ger dig verktygen att skapa en spännande upplevelse, oavsett om du föredrar episka världsomvälvande historier eller personnära sagor.
[redigera] Celenias utvecklarteam
Designansvar
Tobias L
Idé och design
Tobias L - Herr Veto
William G - Kreativ flumgubbe
Regelsystem
Krister Sundelin, Rävsvans Förlag (T10-systemet)
Tobias L
Grafik och bilder
Johanna H
Nina L
Kreativ input och inledande speltest
Andreas F - Text och idéspruta
Andreas S - Kritisk granskare
David F - Inspirerad
David L - Ivrig idéspruta och rasutvecklare
Roger F - Admin och "Voice of reason"
Speltestare
Alex K
Axel B
Samuel H
Sanna B
[redigera] Kontakta utvecklarna
Vi kan enkelt nås via vår mailadress som är kontakt@celenia.se.