Celenia:Om

Celenia

Version från den 27 november 2007 kl. 10.14; Tobias (Diskussion | bidrag)
Hoppa till: navigering, sök

Innehåll

Vad är Celenia?

Bakgrund

Rollspelet Celenia började som ett projekt av två gymnasiegrabbar 1998 i Uppsala. William hade flera års erfarenhet av rollspel och Tobias hade ett par få. De hade mest spelat Nya Mutant och började tröttna på den postapokalyptiska världen och ville variera med en aning fantasy. Eftersom ingen av dem ägde något annat spel än Mutant fick de ta saken i egna händer. De satte sig ned och började skissa på Interregnum:Celenia, en portning av nya Mutant till en fantasyvärld. Strax utvecklades reglerna och världen växte, de lämnade mutantreglerna bakom sig och utvecklade egna.

Celenia har sedan den dagen växt, utvecklats, rivits ner och byggts upp igen flera gånger om, inspiration har tagits från andra rollspel såsom Nya Mutant, Mutant: Undergångens Arvtagare, Eon, Drakar&Demoner, Västmark med flera. Vissa gånger alldeles för inspirerat men i slutändan har det trots allt drivits av en unik glöd. I början skapades spelet mest för vår egen skull, och spelgruppen utökades allteftersom fler elever flyttade till elevhemmet Vallby. Alla i gruppen blev delaktiga i Celenias utformning och idag är gruppen betydligt fler.

Målet med spelet har också ändrats med tiden. Från början var det som sagt bara ett projekt för att bryta tristess och för egen del, men på senare år har målet ändrats från att vara ett helt eget projekt till att bli något som skall produceras och ges ut. Än så länge finns ingen plan för under vilken licens det kommer släppas.

Spelet

Celenia, som nu heter enbart Celenia, är ett rollspel i sagomiljö och riktar sig främst till rollspelare som uppskattar en kombination av härligt äventyrande och socialt spel. Tack vare flexibiliteten på världen kan det dock anpassas för att möta de allra flestas behov utan större bekymmer.

Det utspelar sig i en värld där en ny kontinent nyligen upptäcks och en försiktig kolonisation har påbörjats. Hemma har årslånga konflikter trappats ner på grund av att många riken helt enkelt inte längre har råd att käbbla utan fokuserar sina resurser på att bli först och starkast på den nya kontinenten. Guld och gröna skogar, äventyr och ära utlovas den som vågar sig till det nya landet och horder av unga sprättar som vill visa sig på styva linan och profithungriga adels- och handelsmän tar varje chans de kan att ta sig dit. Men är den nya världen så underbar som utlovat? Vilka är de underliga monstren som dyker upp lite här och var och vad hände med den gamla civilisationen man kan se spår av i alla dessa ruinstäder? Vilka, och vad, är Saydarim och varför jagas de så intensivt av de religiösa?

Frågorna är många och svaren är färre, men i Celenia kan du ta reda på dem. Spela som en av fyra välutvecklade raser, ta del av det politiska intrigspelet på hemmakontinenten Arjin, besök det enorma templet i Val Quanda, kämpa för frihet i Arinor eller utforska Ayeraskogens dunkel i norr. Följ med de djärva Illim ut på havet och upplev äventyr med dem, eller varför inte utmana ödet och ge dig av till Celenia? Utforska kontinentens mörka historia, ta reda på vad som egentligen hände där en gång för många hundrade år sedan och kämpa mot de mörka monster som hägrar i Celenias hjärta. Upptäck precis hur djupt kaninhålet egentligen är...

Några höjdpunkter

I Celenia kommer man kunna ta del av följande och mer:

  • Upp till fyra unika religioner med mål och uppgifter som kan hjälpa din karaktär att nå storhet eller hamna i trubbel.
  • Ett flertal undereligioner och inriktningar som bäddar för sociala konflikter och roligt rollspel.
  • Fyra distinkt unika raser, alla med sina fördelar och nackdelar såväl fysiskt som psykiskt.
  • En väl genomarbetad och flexibel värld där du som spelledare kan välja att skapa äventyr och kampanjer på många olika nivåer och världsstorlekar. Vill du ha tunnelröj, politiska eller religiösa intriger, utforskande av gamla civilisationer eller äventyr i en fientlig värld är det bara att välja. Stöd finns till och med för minispel som till exempel att driva gårdar och gods i äkta Västmarksstil.
  • Enkelt och effektivt regelsystem som stör så lite som möjligt i spelet. Trots detta ger det stor flexibilitet och ger både dig som väljer fysisk strid eller magisk strid massor av möjligheter istället för turbaserat tärningskastande.
  • Ett unikt egenskapssystem för föremål där du väljer vapen, rustning och övernaturliga föremål inte efter skada och pris, utan efter hur du vill spela din karaktär.
  • Lättförståeligt och överskådligt magisystem tätt knutet till religionerna, eller för den mer våghalsige som väljer makt för priset av lite fara; skuggmagi! Övernaturliga föremål som alla kan använda, men få kan bemästra.


- Celenias utvecklarteam:

Andreas F - Text och idéspruta
Andreas S - Kritisk granskare
David L - Ivrig idéspruta och rasutvecklare
Nina L - Frågvis utvecklare
Roger F - Admin och "Voice of reason"
Tobias L - Bakåtsträvande besserwisser AKA Herr Veto
William G - Kreativ flumgubbe

Kontakta utvecklarna

Vi kan enkelt nås via vår mailadress som är kontakt@celenia.se.

Den här artikeln är hämtad från http://celenia.se/index.php?title=Celenia:Om
Personliga verktyg